Penulisanku hanya untuk mengingatkan diriku yang sering alpa, Dengan menulis, aku rasa lebih selesa

Tuesday, March 13, 2018

our battle fighting that damn cancer

Kanser...mmg terkenal sebagai PEMBUNUH dalam diam..aku bukannya menyalahkan takdir cuma hati aku runtun bila tengok mak melawan penyakit ni..since 2010!! satu tempoh yang agak lama..banyak hal kami tempuh. Sungguh !! aku kagum dengan semangat mak lawan sakit dia..

2005..mak kehilangan anak sulung dia disebabkan sakit yang agak rare dalam dunia perubatan. masa tu kami baru berumur 23 tahun.. Aku baru saja menamatkan study aku kat Selangor..arwah pula dah start krja sambilan sebagai programmer di wawasan plaza..walaupun kami lahir tahun yang sama..tp visi hidup dia lebih jelas..dia tahu apa dia nak buat...sedangkan aku masa tu masih terkial-kial mencari halatuju hidup aku..dan i am nerd..and introvert... masa high school dlu aku pernah join sesi kaunseling, sebab aku rasa diri aku pelik. Tp teda apa pun yang berubah sehinggalah arwah kakak 'pergi' tinggalkan kami. since then hidup aku berubah 360 darjah.

2009...aku tukar profession..daripada bidang administration kepada education..aku anggap itu semua takdir..dan aku mula keluar daripada kepompong yang selama ini tempat aku bersembunyi. but then..in 2010 mak call..bagitau dia disahkan menghidap kanser pangkal rahim. Hanya Tuhan yang tahu macammana perasaan aku masa tu. Aku menangis masa bercakap ngan mak tpi aku cuba tahan sendu..sebab aku tak mau mak tahu aku menangis. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Pada tahun yang sama.. Guru Besar sekolah tempat aku mengajar juga adalah salah seorang pesakit kanser.. dia adalah seorang wanita yang kuat. aku kagum dgnnya.. bila aku bagitau dia pasal mak..dia banyak bagi petua dan nasihat ngan aku. So sedikit sebanyak aku agak kuat untuk bagi sokongan ngan mak untuk melalui fasa2 yang rumit sebagai seorang pesakit kanser.

Januari 2011..aku kerap berulang alik dari kudat -> Kota Belud -> Kota Kinabalu / Kota Kinabalu -> Kota Belud -> Kudat sebab mak perlu menjalani pelbagai ujian untuk menentu jenis rawatan yang perlu dia jalani. Mujur waktu tu aku sda memiliki kereta sendiri dan mampu drive jarak jauh. Jarak perjalanan antara 3 daerah ni bukannya dekat..tpi disebabkan mak, aku tak rasa penat pun. Bukan aku teda adik beradik..tpi waktu tu semua adik aku masih lagi belajar. Adik yang bongsu masih lg bljr di sekolah menengah. aku sorang jer yang ada driving license.

Mak kuat...dia tabah menjalani semua ujian yang doktor pakar bagi. Kekadang aku nangis tgk dia..tpi aku tak brani tunjuk yang aku lemah..aku pun perlukan sokongan..banyak kali aku igt ngan arwah..aku selalu fikir..andai saja arwah masih hidup masa tu..mesti semuanya lebih terurus...astaghfirullah al 'azim..aku jahil!! aku lupa Allah itu sentiasa ada untuk hamba-NYA..sentiasa mendengar permohonan hamba-NYA..

Dalam tahun yang sama..Mak mula menjalani rawatan kimoterapi sebanyak 6 sesi. Doktor kata jgn risau sangat sbb kanser mak baru peringkat awal..mujur dapat detect awal..so risiko tu agak sedikit. Mak tabah dan redha jer. Apa doktor sarankan semua dia ikut. Bila dia kuat..aku pun kuat.
Aku temankan mak kat hospital tiapkali dia menjalani rawatan kimoterapi.. lepas 2 sesi..rambut mak mula gugur..emosi jangan cakap la..turun naik.so sabar jer la..layankan saja..kna marah tanpa sebab pun senyum jer..awal2 lagi doktor sda warning pasal tu..so kitorang mmg dah ready ngan perubahan tu.

penghujung tahun 2011..mak menjalani major op untuk buang sel kanser yang tumbuh kat pangkal rahim dia. Masa doktor pakar minta kebenaran dan explain pro dan kontra sebelum dan selepas op, bapa tak nak masuk sbb masa tu dia masih lagi fobia ngan kehilangan arwah kakak dlu. Nk jejakkan kaki ke hospital pakar tu pun dia nak tak nak jer. So, aku yang kna masuk dgr semua explaination dktr..sign surat kebenaran op. Bukan mudah untuk aku.

2012...lps Op, alhamdulillah..permohonan aku untuk bertukar tpt bertugas diluluskan. Aku ditempatkan di sekolah d daerah kelahiranku..hanya 20 minit daripda rumah. Lebih mudah untuk aku mengurus keperluan  & rawatn mak. Allah swt mempermudahkan proses rawatan mak dan urusan perpindahan ku. Selama hampir sebulan kami berkampung di hospital Likas..Lepas Op..mak kena menjalani rawatan kimoterapi semula untuk memastikan semua sel kanser tidak ada lg. So dalam bulan Mac..kami buat plan untk pegi umrah. Semangat mak semakin kuat untuk sihat sbb dia nak sangat pegi umrah..katanya dia rindu untuk solat di Tanah Haram..dia ceria tiapkali cerita pengalaman pegi haji tahun 1998.  Kami adik beradik apatah lagi..tak sabar nak pegi..tulah pengalaman pertama kami untk menjejakkan kaki ke tanah haram dan paling best..kami pegi oversea..hahaha

Rawatan kimoterapi mak selesai penghujung april 2012. Semua dokumen perjalanan pun dah setel masa tu..tinggal tunggu tarikh untk berlepas jer lagi.. So bila doktor pakar sahkan mak dah ok..dan takde masalh untuk pegi umrah..bayangkanlah betapa excitednya kami masa tu. Bersyukur sgt2!!!

2012-2016...mak masi ada appointment d klinik Ob & Gyn. Untuk pastikan dia clear daripada sel2 kanser. Daripada sebulan sekali kepada 3 bulan skali then 6 bulan skali..doktor sahkan mak semakin sihat. Aku ada sorang kawan..mak dia seorang pesakit kanser payudara. doktor yang rawat mak dia pernah cakap..kalu pesakit kanser tu 'clear' dalam tempoh 5 tahun..bermakna dia dah sembuh sepenuhnya. risiko re-currence pun agak tipis.

Kami berharap sangat kata2 doktor tu btul. Tapi tak smua pesakit kanser tu bernasib baik..Mak kembali sakit pada tahun ke-5.

2016..mak kerap keluar masuk wad. Bermula dengan demam yang kerap dan teruk. Then..jangkitan kuman dalam kencing..berhari2 mak kena tinggal di wad dan kena letak dalam pemantauan doktor.
Tapi mak masi kuat lawan sakit dia..masa tu majlis kenduri kahwin adik semakin dekat. Mak lawan sakit dia..dia sibuk buat persediaan untuk kenduri adik. Sungguh!! aku benar2 kagum ngan semangat mak. MUngkin juga semangat nak terima menantu tu yang buat dia kuat. lagipun adik laa anak mak yang pertama kahwin. Dlu arwah kakak cuma sempat bertunang jer..dia pergi dlu sblm sempat buat majlis kahwin.

Lepas kenduri kahwin adik..mak kena demam teruk lagi..bisul tumbuh kat perut dia.. kesian mak, tak tau macammana mak boleh bertahan sepanjang buat majlis tu..aku tahu mcmmana sakitnya bisul tu..sbb aku pernah mengalaminya. Allahu Akhbar!! kami diuji lagi bila doktor sahkan kanser mak datang blk..re-currence yang kami risaukan berlaku jg. kali ni..sel kanser tumbuh berhampiran tulang pinggul mak..tempat yang mmg susah untuk di bedah.

Mak terkejut..kami semua terkejut..tapi mak redha, Katanya Allah sedang uji kami semua. Dia kuat..kami pun kena kuat. uwaaaa~~~~ dalam diam aku nangis semahunya.

SEkali lagi...ulang alik hospital likas dan jadi penghuni wad tgkt 5 Bilik kenanga jadi rutin kami setiap minggu. Cuma kali ni..rawatannya sda bertambah. bukan setakat kimoterapi tetapi radioterapi jg. selama sebulan kami menetap di apartment kami di Bandar sierra..dekat sedikit jika berulang alik ke hospital likas. lagipun mak kna menjalani rawatan radioterapi setiap hari..dan kimoterapi seminggu sekali. So..bila mak start rawatan...aku mula berulang alik pegi keja dari Kota kinabalu -> Kota Belud dan sebaliknya. Mak kerap demam panas..kadang2 tak bermaya langsung..tpi mak kuatkan semangat lawan penyakit tu.  Masa tu bulan puasa..penat tu memang penat..pagi bawa mak buat rawatan radioterapi..pastu tghari kna bersiap pegi keja..aku kna bertolak awal sebab kna drive lebih kurang hampir 70 lbh KM ke tpt kerja. Allah memudahkan segalanya. rawatan mak berjalan lancar..rakan sekerja aku pula sangat memahami keadaan aku..

Kami cuma diberi cuti 1 hari saja iaitu pada hari raya pertama..raya kedua kami beraya kat hospital. satu pengalaman yang mmg tak pernah terlintas di fikiran aku. Mak steady jer buat rawatan dia. dia lebih tenang dan mampu kawal emosi dia berbanding tahun 2011 dlu. walaupun kekadang ada jg masanya mak melenting..tahankan saja.

November 2016...result CT scan mak kurang memberangsangkan. Doktor tak puashati sebab tompok kecil sel kanser masi ada kat situ dan tiada apa yang berubah selepas rawatan kimoterapi dan radioterapi. Cuma doktor kata..sel tu tak aktif..tak berkembang dan tak merebak. So it is kinda good news untk kami. dan pesan untuk kami sentiasa berhati2. tak aktif tak semestinya takde risiko. I'm urge to remind you, cancer is a SILENCE KILLER.

2017...kesihatan mak ada turun naiknya. Mak masi aktif buat apa dia yang minat. Dia tak nak dibelenggu tittle PESAKIT KANSER. In March, aku dapat offer untuk bertukar tpt bertugas. kali ni sebagai Pegawai perkhidmatan Pendidikan d Unit pep. Sekiranya aku terima tawaran ni..bermakna aku akan bertugas d kota kinabalu dan tinggal berjauhan dgn mak. Sukar utk aku buat keputusan. Mak pula berbelah bagi untuk bagi kebenaran. Bapa kata kalu itu yang terbaik untuk masa depan aku..dia benarkan aku terima tawaran tu. lepas berfikir panjang dan buat solat sunat..mak akhirnya bagi persetujuan dgn syarat.. kna temankan dia tiapkali dia ada appointment kat klinik pakar dan tiapkali dia menjalani rawatan.

mmg berat hati untk tinggalkan mak..tapi aku percaya..pasti ada hikmah disebalik semua ni. we plan but Allah is the best planner. Allah takkan uji hamba-NYA diluar kemampuan hamba tu. Bila aku dah start bertugas d tpt baru..adik pula dapat kelulusan untuk berpindah tempat bertugas d kota belud. Allah gantikan tempat aku ngan adik. kali ni adik pula yang tinggal bersama mak kat kampung. so aku tak risau sangat ngan keadaan mak..sbab adik ada utk tengok2kan dia ngan bapa.
Aku cuma pulang tiap hujung minggu.

Oktober 2017...keputusan rawatn mak kurang memuaskan..so doktor pakar cadangkan kami untuk buat PET scan di Putrajaya Kuala Lumpur. we prepared for the worse. kebetulan adik baru saja melahirkan anak..dia tak dapat temankan mak ke sana. Aku kakitangan negeri..bukan mudah untuk aku dapatkan waran tiket bawa mak ke putrajaya. banyak prosedur kna buat. berbeza ngan adik yang keja federal.. isi jer borang secara online..minta tolong kerani uruskan ngan federal hse..tada!! dah dapat kelulusan. Aku pula kena turunkan pejabat urus itu ini. kena ulang alik pejabat jbtn ketua menteri dan federal hse. mujur dapat bos dan rakan sekerja yang amat bertimbang rasa. dorang bagi kelonggaran ngan aku utk keluar berurusan.

Dalam bulan yang sama, kami ke putrajaya. Mujur juga ada adik yang bekerja dan menetap d KL. so banyak urusan mudah untuk diselesaikan. Waktu d sana..ada 1 hal yang buat aku sangat menyesal dan menangis. Aku tak tau mak tak bawa minyak zaitun yang dia selalu minum dan urut lutut dia..Mak memang ada masalah sakit lutut. Dan minyak zaitun keluaran Olive House tu mmg serasi ngan mak..bila dia amalkan minum ngan urut lutut dia ngan minyak tu..alhamdulillah, dia boleh jalan jauh tanpa bantuan kerusi roda. Aku cuma request perkhidmatan kerusi roda masa pegi blk gate pelepasan ngan gate ketibaan..aku tak pernah jejakkan kaki d KLIA 2..selama ni aku cuma kat KLIA jer. Allahu Akhbar.

lepas selesai PET Scan di putrajaya..kami bergegas ke KLIA 2 untuk pulang ke kota kinabalu. nasib baik aku sempat tukar flight..so kami masi ada masa untuk makan dan berehat sebentar. Bila tiba di KLIA 2, adik tak dapat parking yang berhampiran dengan pintu masuk. Untuk memudahkan mak, kami terlebih dahulu turun dan berjalan ke sendiri ke tingkat pelepasan. Oleh sebab itu kali pertama aku jejakkan kaki di KLIA 2..beberapakali kami berpusing di tempat yang sama. Bukan aku tak bertanya..tpi beberapa orang pekerja KLIA 2 yang aku jumpa..semuanya bkn local..mereka adalah pekerja bangladesh..which is tak brp lancar berbahasa melayu..aku tgk arah anak panah kat sign board pun mengelirukan.

Mak dah penat berjalan. Dia banyak kali give up berjalan..lutut dia sakit sangat. Aku nak nangis tengok dia..tp aku tak dapat buat apa..nak papah dia berjalan..tangan aku dah penuh..tgn kanan tarik beg pakaian kami berdua..tgn kiri pula kepit sampul CT scan Film..which is mmg tak muat dalam beg dan mmg tak boleh lipat..bykkali kami berhenti berjalan..aku pujuk mak untuk jalan
 pelan2...mak nangis..dia tak tahan lutut dia sakit.

kat tgkt atas blh dapatkan kerusi roda..tpi jarak utk ke kaunter pinjaman tu bknnya dekat..dan aku tak sanggup nak tinggalkan mak sorang2 kat bawah..macammana kalau2 ada orang ragut dia atau apa2kan dia..thats y aku terus pujuk mak untuk teruskan berjalan..biar lambat asalkan kami sama2 naik ke tkgt atas. Yang paling menyedihkan..kat sepanjang perjalanan kami ke tingkat pelepasan..aku tak nampak satu pun kerusi untuk duduk. kesian mak....nasib baik orang ramai klu tak mmg aku dah meraung nangis kat situ. Aku pimpin mak ngan tgn kiri. sampai kat eskalator..mak ok sket sbb tak perlu berjalan. bila sampai kat kaunter mall untuk pinjam kerusi roda..staff tu kata tak boleh bawa msuk ruang kaunter pelepasan. blh guna sekitr mall jer. mak kecewa lg.

Adik pula tak sampai2 lagi...aku kna check in luggage dan urus kerusi roda mak untuk bergerak dari ruang pemeriksaan keselamatan ke pintu berlepas. Aku tny mak kalau dia boleh stay dan rest kat Mc Donald sementara aku berurusan. Mak kata ok..so aku bawa mak masuk Mc Donald dan belikan dia bubur ikan dan kopi..blh la dia isi perut sementra aku pegi berurusan. risau memang risau tinggalkan mak sorang kat Mc D tu..tp aku yakinkan diri..Allah itu Maha Pelindung. Hasbunallahi wa ni'mal wakeel..

selesai check in dan urus kerusi roda mak..aku kembali ke Mc D..aku tgk adik pun dah ada ngan mak..lega..

lepas makan..kami gerak ke dalam ruang legar kawasan menunggu sementara tunggu panggilan untuk pemeriksaan keselamatan..emosi mak pun perlahan2 ok..dia tenang..cuma dia agak penat. tengah malam kami selamat tiba d KKIA.

2 minggu kemudian..kami terima keputusan PET Scan...doktor kata sel cancer dah merebak ke hati dan paru2..walaupun mak kata dia redha dan tenang..aku tau dalam diam mak nangis..cuma dia tak nak kami nampak dia lemah. Dia selalu cakap..bila dia dah takde nnt..kami tetap kena kerap balik kampung..berkumpul adik beradik. jangan berpecah belah walaupun masing2 dah ada komitmen ngan keluarga sendiri.

Mak tak nak terima rawatan kimoterapi..dia kata dia dah penat keluar masuk wad..cucuk jarum..dia nak guna rawatan alternatif..makan suppliment...kami tak nak paksa dia..sebesar mana keinginan kami nak tengok dia kembali sihat..kami tak nak tgk dia tak bermaya disebabkan rawatan tu semua.

so doktor respect keputusan mak..cuma dia berpesan..sekiranya mak rasa sesak nafas atau batuk berdarah..dia kena cepat2 pegi hsptl dan terima rawatan kimoterapi. kmi pernah pertimbangkan pembedahan sekali lg tp ianya bukan pilihan yang baik. risiko terlalu tinggi. dan kemungkinan mak takkan selamat semasa pembedahan tersebut.

Januari 2018...ujian yang kami terima semakin berat. Mak mula batuk berpanjangan..banyak kali kami bawa ke klinik untk dapatkan rawatan..batuk mak tetap tak sembuh. kekadang mak tiba2 demam. tahap kesihatan mak kembali tak menentu.


Februari 2018...mak tiba2 sesak nafas..cuma tak kerap..kmi bawa mak ke klinik..doktor kata mak ada asma..terkejut..sebab sblm ni mak tak pernah ada asma.. dah paru2 mak disyaki ada air. sbb tu batuk mak tak sembuh2 jg walaupun dah byk kali dptkan rawatan.. review kat klinik pakar pula lama lagi..22hb feb. so mak bertahan jer ngan ubat yg ada. ada sedikit perubahan selepas mak diberi ubat buang air dalam paru2. dia mampu bergerak bebas tanpa rasa semput. we taught that is a good sign..we dont know what coming next is the worse!!

selepas review mak ngan dktr pakar pada 22hb FEB..dalam tempoh 2 minggu..mak kerap sesak nafas..2x masuk emergency room..day by day..it is getting worse..mak kna insomnia. bila dia tak dapat tidur..dia jadi lelah dan makin lemah. until 1 day..kitorang bawa mak buat x ray kat klinik swasta..sbb nak tunggu 14hb mac utk appointment CT Scan lama lagi. keadaan mak pula makin lama makin lelah.

result xray??? doktr sahkan paru2 sebelah kiri mak berair dan dah rosak teruk..subhanallah!! kami speechless..br 2 minggu lepas doktr kata okay..kmi tak percya..so kami minta pendapat kedua dr dktr yg lain..jawapan yg sama kami perolehi.. doktr kata paru2 mak tak terima oksigen yng mencukupi sebab tu dia kerap sesak nafas. dia tulis surat rekomen mak masuk wad kat hospital. Mak akur.
adik maklumkan aku melalui whatsapp..aku pula waktu tu tgh outstation..blk kk jer aku trus drive blk kota belud. Mak nampak lemah..doktor bgitau..air di paru2 mak perlu dikeluarkan spy mak blh bernafas dgn baik. Mak setuju. So..petang hari sabtu yg lalu..dktr berjaya keluarkan 1/4 air dalam paru2 mak..tp kptsn x ray mak malam tu masi tak byk perubahan.

12 mac 2018..sekali lg mak menjalani prosedur buang air kat paru2...kali ni dktr berjaya keluarkan 1.7L..dktr happy..katanya insyaallah esok mak dah blh discharge..keadaan mak tak brp ok..rasa tak sedap badan lepas prosedur kedua td. Aku harap mak tak demam..dah takde after effect yg lbh teruk. paru2 mak rosak sbb sel kanser dah merebak..so bila2 masa paru2 mak akan berair lgi..selagimana dia minum air. ini yang merisaukan..bila mak kurang minum air..buah pinggang dia cepat saja kna jangkitan kuman..bila minum air..paru2 pun yg terjejas.

Allahu Rabbi...



No comments:

Post a Comment